بیماریهای انگلی

تازه های انگل شناسی

بیماریهای انگلی

تازه های انگل شناسی

آشنایی با بیماری مالاریا

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالیانه 300 تا 500 میلیون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا می شوند و 1 تا 2 میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشکی تهران در ایران در گذشته مالاریا در اکثر مناطق کشور شیوع داشته است اما در سالهای اخیر حدود 80 درصد این موارد از مناطق جنوب شرقی ایران و بقیه به صورت موارد وارده یا انتقال محلی در سایر مناطق کشور گزارش شده است.
عامل بیماری مالاریا تک یاخته ریزی است به نام پلاسمودیم که چهار گونه آن در انسان بیماری زاست.
انگل های مالاریا دارای دو میزبان هستند، یکی میزبان مهره دار( انسان ) و دیگری میزبان بی مهره (پشه آنوفل ماده ) تکثیر غیرجنسی انگل در بدن انسان در داخل سلولهای کبد و گلبول های قرمز و تولید مثل و تکثیر جنسی در پشه آنوفل ماده انجام می گیرد.
پس از تکثیر، انگل گلبولهای قرمز را پاره می کند واز هر گلبول قرمز آلوده 6 تا 24 عدد انگل خارج می شود و هریک از آنها وارد گلبول های قرمز سالم می شود. در این موقع علائم بالینی مالاریا به صورت تب یا تب ولرز همراه با سردرد و تهوع ظاهر می شود. پس از مدتی اکثریت انگل ها همزمان با هم تکثیر یافته و دریک زمان تعداد زیادی گلبول های قرمز انگل دار پاره شده و همراه انگل های مالاریا مقداری سموم و مواد زائد انگل داخل جریان خون می شود و به این ترتیب حمله مالاریا به صورت لرز به مدت نیم تا یک ساعت تب به مدت 2 تا 6 ساعت و عرق به مدت 2 تا 4 ساعت در بیمار مالاریایی یک روز در میان و یا دو روز در میان ظاهر می شود.
با تکرار حملات مالاریا و از بین رفتن گلبول های قرمز و مصرف هموگلوبین توسط انگل ها، بیمار کم خون می شود انتقال مالاریا به طور طبیعی توسط پشه آنوفل ماده انجام می گیرد ولی انتقال از طریق انتقال خون یعنی استفاده از خون افرادی که سابقه مالاریا داشته و در بدن آنان انگل به تعداد خیلی کم وجود دارد و همچنین از طریق جفت از مادر به جنین و یا استفاده از وسایل جراحی و سرنگ آلوده نیز امکان پذیر است 

 

منبع:خبرگزاری دانشجویان ایران -واحد علوم پزشکی تهران

خبرگزاری دانشجویان ایران – واحد علوم پزشکی تهران
سرویس بهداشت و درمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد